خداحافظی با کارت‌های بانکی: ورود تکنولوژی جدید پرداخت

نوشته شده توسط:مجله 8 نیوز 8 نیوز | ۰ دیدگاه

معرفی پروژه کهربا

از مهرماه سال گذشته، مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی اطلاعاتی راجع به پروژه «کهربا» مطرح کرد و توضیح داد که طرح کارت هوشمند همراه بانکی (تراکنش‌های حضوری بی‌کارت) به منظور ارتقای استانداردهای امنیتی در شبکه پرداخت کشور اجرایی خواهد شد. هدف اصلی این پروژه، ارتقای استانداردهای امنیتی و کاهش خطر کپی شدن کارت‌های بانکی است.

ویژگی‌های پروژه کهربا

در روش جدید، نیازی به حضور فیزیکی کارت بانکی نیست و تراکنش‌ها با اخذ اثر انگشت مشتری انجام می‌شود. این سیستم امنیت پرداخت را در چندین مرحله افزایش می‌دهد. همچنین، این روش امکان استفاده از چندین کارت به صورت الکترونیکی و غیرحضوری را فراهم می‌کند.

فناوری NFC

تکنولوژی NFC (مخفف Near Field Communication) یک فناوری بی‌سیم سایت هات بت کوتاه برد است که به دستگاه‌ها امکان ارتباط و تبادل اطلاعات در فاصله‌ی نزدیک را فراهم می‌کند. این فناوری برای انتقال داده‌ها بین دستگاه‌ها، مانند تلفن همراه، تبلت، کارت‌های هوشمند و دستگاه‌های پرداخت بی‌سیم استفاده می‌شود. NFC معمولاً برای پرداخت‌های بی‌سیم، انتقال فایل‌ها، اشتراک‌گذاری اطلاعات تماس، و ورود به محل‌های عمومی با تگ‌های NFC کاربرد دارد.

مزایای NFC در پرداخت

استفاده از NFC در پرداخت‌های بی‌کارت، امنیت تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد و خطرات مربوط به کپی شدن کارت‌های بانکی را از بین می‌برد. این تکنولوژی با استاندارد‌های بین‌المللی توسعه یافته و در بسیاری از دستگاه‌های موبایل و پردازشگرهای پرداخت به کار گرفته شده است.

نظرات کارشناسان

حسین عبده تبریزی، دبیرکل اسبق بورس، درباره امکان پرداخت پول با موبایل به جای کارت گفت که این تغییر می‌تواند تاثیرات بسیاری بر بازارهای مختلف بگذارد. وی تاکید کرد که این رخداد را به فال نیک می‌گیرد و باور دارد که تغییرات مثبتی در این زمینه ایجاد خواهد شد. عبده تبریزی افزود که پول نقد به طور کامل حذف خواهد شد و تلفن‌های همراه به طور کامل جایگزین کارت‌های بانکی می‌شوند. وی اظهار داشت که مردم به راحتی می‌توانند از طریق گوشی‌های هوشمند خود پرداخت‌ها را انجام دهند و دیگر به کارت‌های بانکی وابسته نباشند.

نتیجه‌گیری

پروژه کهربا و استفاده از فناوری NFC نشان‌دهنده حرکت به سوی پرداخت‌های امن‌تر و غیرحضوری است. این تغییرات می‌تواند نحوه انجام تراکنش‌های مالی را به طور قابل ملاحظه‌ای تغییر دهد و به سمت امنیت بیشتر و راحتی در استفاده حرکت کند. ایران با پیشرفت در این حوزه می‌تواند به یکی از کشورهای پیشرو در حذف پول نقد و کارت‌های بانکی تبدیل شود.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...